Pengarang Jantung

Bismillah.
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

ALfatihah..sedekahkan untuk mak ayah serta junjungan besar Nabi Muhammad SAW dan para sahabat dan juga untuk diri sendiri.

Syukur alhamdulillah. hari ini  ana berkesempatan menelefon mak dan ayah dikampung.. Saat mendengar suara mak mengucapkan "assalamulaikum.. haii Linda".. Hati ana sebak,,,sangat sebak.. terasa ingin menangis.. Aku rindu pada mak.,, Dengan menahan sebak,, aku berbual sambil suara ku yang gembira,.. "Makkk, mak macam mana? sihat ke? ..

Perbualan demi perbualan,sebak itu hilang ketika mendengar suara gelak tawa mak dari corong telefon..

Handphone mak rosak.. jadi mak tak boleh interaksi dengan anaknya dengan Whatsapp.. Itu yang menyebabkan aku telepon mak.. 
Mak ,.. maaf kan linda.. Linda tahu mak sunyi kat rumah..maafkan linda lalai dari mengingati mak.. Tersentak bila mak ana bertanya.."linda.. lama tak dengar khabar.. "
 itu cuma tidak lebih dari seminggu.. Kerinduannya aku tahu.. sehingga bertanya tentang anaknya yang lain.. Allahu..

Rindu mak pada anak.. takkan ku boleh bandingkan dengan rindu ku pada mak.. ternyata rindu mak amat mendalam..

Mak, semoga Allah merahmati mak selalu.. mak sudah jadi yang terbaik untuk linda,, trima kasih mak.. Mak terima kasih segalanya..semuanya.. Mak terlalu baik.. apa yang anaknya minta semuanya diberi walaupun itu kesayangannya.. Mak .. terlalu banyak yang ingin linda katakan tapi semuanya hanya terkeluar dalam kat hati saja.. Terlalu banyak untuk ditulis..


Ayah.. Allah.. kuat kan ayahku untuk mengharungi setiap saat dalam hidupnya.. Tabahkan dirinya Allah.. Tenangkan hatinya, aku tahu ayah banyak menyimpan seribu satu rahsia dalam dirinya, susah untuknya meluahkan kata-kata, semuanya terserlah dalam senyuman palsunya. Ayah..selain cita-citakku ingin menjadi anakmu yang baik dan taat.. Aku juga berharap agar aku menjadi sahabat ayah yang boleh ayah ceritakan sakit luka ayah, suka ria ayah, apa yang ayah rasa...semuanya..

aku berharap agar aku tak menjdi anak yang daratan.. anak yang hilang adap dengan ibu bapanya sehingga aku lupakan pergorbanan mereka. Coretan ini adalah sekadar peringatan kepadaku supaya aku ingin aku diamanahkan Allah untuk menjaga mak dan ayah.

Linda sayang ayah dan mak.

Comments